Valg 2011: Kære journalister – og kære vælgere

Jeg efterlyste forleden, at politikere tog sig sammen og talte politik – deres egen, vel at mærke – og at journalister tog sig sammen og formidlede politik.

Det viser sig, at jeg sigtede en lille smule for bredt. Og jeg skal gerne rykke meget hurtigt ud med, at den indrømmelse er en, jeg meget gerne kommer med – og at den gør mig lidt glad på det danske demokratis vegne. Politiken bringer i dag en artikel (som jeg p.t. kun har fundet i min trykte og iPad-distribuerede avis og derfor ikke har noget link til), som har set på forskning på området. Og i denne valgkamp, i lighed med ca alle de foregående, er procentdelen af fokus på egen politik uændret knap 80%.

Andre indlæg peger på, at bl.a. Margrethe Vestager, Johanne Schmidt-Nielsen og Pia Kjærsgaard alle udtaler, at de hellere vil have valgkamp om politik end om personer og “fnidder-fnadder”. Hvorfor så denne ide om, at valgkampen bliver mere fokuseret på at nedgøre de andre? Personligt faldt jeg nok i den fælde at lytte til Claus Hjort Frederiksen, som i alt fald forleden, da han kommenterede finanslov, i mine ører sagde “socialdemokratiet” noget hyppigere, end han sagde “venstre”. Og fokus var ikke på det gode 😉

Forskerne når til den konklusion, at pressen er den skyldige part:

“For det tredie, og måske vigtigste, er det meget muligt, at mediernes dækning af politik har ændret karakter. (…) Samtidig har konflikter og personstridigheder stor nyhedsværdi, og udenlandske studier viser, at medierne beskæftiger sig klart mere med partiernes negative kampagner end de positive.”*

Så vi tigger åbenbart selv om det – og pressen tænker på at sælge aviser og seertid, så de giver os det.

Så jeg må jo til det igen – det der med at stikke ønsker ud:

Kære vælger – koncentrer dig nu om det, der betyder noget. Brug medierne – ved du ikke, hvem du skal sætte krydset ved, så har Politiken, TV-2 og DR alle “test dig selv” modeller, som kan sige, hvem du er mest enig med.

Og drop det der med “præsident-valgkamp”. For det første har vi et monarki, for det andet er dit ansvar at stemme på den politiker eller det parti, som efter din mening er bedst til at bringe Danmark videre i den rigtige retning.

Stem efter politik og overbevisning, ikke efter, om du synes, at Helle eller Lars har fortjent det.

Og kære journalister – jeg skrev det forleden og her er den så igen: Giv os indhold og analyser, ikke salgbarheder og pop.  Faktacheck er en god ide (men, som det skrives, burde ikke være en speciel feature i valgkamp, men grundstenen i al journalistik).

Skru ned for meningsmålingerne og blok-diagrammerne (selvom Claus Hjort har lagt tværgående samarbejde dødt, er da der heldigvis andre, som mener, at det er en god idé). Koncentrer jer om at forfølge det politiske indhold; checke, om politikerne er konsistente og troværdige. Og frem for alt: lad os vide, hvad konsekvenserne af det ene og det andet udspil kunne være.

Så skal vi nok tænke og krydse selv!

Foto: Thomas Rockstar på Flickr.
* Politiken 28/8 2011; “Spådom: Den hårdeste valgkamp i 100 år”; Christian Elmelund-Præstekær
This entry was posted in Blog, Dansk, Politik/Politics and tagged , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

